Pages Navigation Menu
На главную На главную русской версии На главную украинской версии написать письмо

Автоматизированные системы управления, ERP системы, EAM, MRP II, BI, СЭД, управление ресурсами предприятий

Куди рухається ринок ERP-систем в Україні? – Огляд від Channel4IT

Куди рухається ринок ERP-систем в Україні? – Огляд від Channel4IT

За даними IDC, в 2013 році український ринок систем автоматизації управління підприємством виріс на 44,6%. При цьому сумарна частка трьох провідних постачальників ERP-систем за рік досягла 90,5%. Однак в 2014 році відбулося істотне падіння ринку EAS (Enterprise Application Software) - майже на 40%. Цього року ситуація навряд чи покращиться. Які тренди сьогодні можна відзначити на ринку ERP-систем? Які технології користуються найбільшим попитом? Коли можна очікувати відновлення ринку? Щоб відповісти на ці питання, редакція ChannelForIT Review вирішила опитати провідних експертів ринку. Зізнаємося, що деякі відповіді стали для нас несподіваними.

Тренди на ринку

Спад в економіці призвів до того, що замовники зосередилися на впровадженні спеціалізованих рішень, які мають гарні можливості інтеграції. Якщо раніше компанії вибирали ERP як велику інтегровану систему, то зараз багато хто розглядає окремі модулі для управління персоналом і талантами, для планування попиту, управління перевезеннями, бюджетування та фінансової звітності тощо. Про це заявили респонденти з компанії Oracle.

Galaktika-Litvinenko

Сергій Литвиненко

З вищенаведеною думкою згоден і Сергій Литвиненко, директор ТОВ «Корпорація Галактика». На його думку, на ринку зберігається стійкий інтерес до вузькоспеціалізованих рішень. Такі програми здатні швидко дати вимірюваний результат як у зниженні витрат, так і в підвищенні внутрішньої продуктивності роботи. До подібних систем відносяться системи документообігу, електронні архіви, управління ремонтами й обслуговуванням обладнання, управління бережливим виробництвом (lean manufacturing).

Крім того, Сергій Литвиненко зауважує, що клієнти як і раніше вважають пріоритетним забезпечення відмовостійкості та працездатності прикладних систем управління, їх відповідність мінливому законодавству. При поточному рівні падіння економіки країни з боку клієнтів є запит не тільки на оптимізацію витрат, але й на їх максимальне зниження. Відповідь вже є - це послуга адміністрування складних управлінських систем. Суть її полягає в тому, що замовник передає виконавцю на аутсорсинг обслуговування та підтримку інформаційної системи. Це дешевше, ніж постійно утримувати в своєму штаті програмістів та адміністраторів систем.

Inkom-Yaroshinskiy

Валентин Ярошинський

У тому, що сьогодні при впровадженні ERP клієнти зацікавлені в економії витрат, впевнений і Валентин Ярошинський, керівник практики бізнес-рішень компанії Інком: «В умовах кризи компанії бажають ті інструменти, які з мінімальними інвестиціями дозволяють отримати реальний результат - знизити витрати».

Відзначимо, що поширюється практика, коли клієнти переходять від моделі закупівель CAPEX до OPEX як більш гнучкої та економічно ефективної. Скорочення ІТ-штату і витрат в цілому також сприяє переходу до сервісної OPEX моделі обслуговування.

Замовники фокусуються на скороченні витрат

Під дією кризи в економіці змінилися і вимоги замовника. Тепер для нього актуальні ті рішення, які дозволяють економити, не обмежуючи при цьому можливості масштабування і продуктивності системи. І в цьому напрямку лідирують "хмарні" рішення, вважають в Oracle. Саме тому "хмарні" технології є стратегічним, активно зростаючим напрямком бізнесу Oracle, яка пропонує всі три групи головних "хмарних" сервісів - SaaS, PaaS і IaaS.

Сергій Литвиненко, «Корпорація Галактика», зазначає, що вимоги замовників сьогодні гранично прості: мінімум вкладень, швидкий результат, низькі витрати на обслуговування. Всякі «рюшечки» і «плюшечки» відійшли на задній план.

У свою чергу, Валентин Ярошинський вказує, що першочергова мета замовників - скоротити витрати, тому при виборі рішень все частіше застосовуються розрахунки ROI по окупованості, і часто бюджет відіграє більш важливу роль, ніж функціонал.

Якщо говорити про технології з найбільшим попитом, то в телеком-галузі цього року великі гравці цікавляться єдиним проектом - впровадженням 3G, і всі людські та фінансові ресурси сфокусовані на цьому напрямку. В інших секторах трендом залишається необхідність утримання існуючих та залучення нових клієнтів, тому зараз як ніколи актуальні CRM-системи. Причому не так давно подібними рішеннями стали цікавитися компанії сегменту середнього та малого бізнесу.

Крім того, в силу затребуваності на ринку стали з'являтися бюджетні і в той же час функціональні рішення, такі як omniPortal, що дозволяють з мінімальними інвестиціями автоматизувати процеси продажів і сервісного обслуговування.

У сфері комунікацій з клієнтами трендом є обслуговування з використанням альтернативних каналів: чати, соціальні мережі, дзвінки з сайту. Якщо раніше такими каналами користувалися одиниці, то зараз компанії намагаються автоматизувати обслуговування через зростання їхньої популярності.

Західний вендор або вітчизняний виробник?

Як показує статистика IDC, вітчизняні виробники систем автоматизації досить успішно конкурують із західними вендорами. За рахунок чого їм вдається домогтися такого результату, в чому основні переваги перших і других?

Сергій Литвиненко, «Корпорація Галактика», перераховує кілька основних переваг вітчизняних виробників перед західними вендорами.

Перше - це ціна як на програмне забезпечення, так і на послуги. Загальна вартість володіння системою для клієнтів вітчизняних і західних вендорів зараз відрізняється як мінімум на порядок. Ціни на західні системи зафіксовані у валюті і в усі часи були вищими, ніж на вітчизняні рішення. А зараз, коли гривня істотно просіла, розрив став просто величезним, оскільки багато вітчизняних виробників номінували ціни в гривні без прив'язки до валюти. Є безліч прикладів, коли підприємство придбало західну систему управління і після 2008 року не в змозі її обслуговувати і розвивати у вендора, вимушена утримувати у себе штат дорогих фахівців для її підтримки.

Друге - достатня функціональна наповненість вітчизняного ПЗ, підтримка національних і міжнародних стандартів обліку, кращих управлінських практик. Так, конкурентоспроможність вітчизняних ERP підтверджена успішними виходами на IPO українських підприємств - користувачів таких ERP.

І третє - близькість до споживача. Це проявляється в якісній підтримці українського законодавства розробником, наявності локальної служби технічної підтримки, швидкості реакції на запит, цінності клієнта для вітчизняного постачальника. У свою чергу, у західних вендорів є свої переваги - це світове ім'я, бренд, велика база клієнтів по всьому світу.

Валентин Ярошинський, Інком, відзначає, що більша частина розробників сфокусована на аутсорсинг для західного ринку. На жаль, національних виробників, які роблять готові продукти, можна «перерахувати по пальцях». Основні переваги українських розробок - вартість (зворотня сторона складної економічної ситуації - конкурентоспроможність за рахунок ціни) і якість програмних продуктів (західні вендори часто залучають індійських розробників з усіма «витікаючими наслідками»). Слабкою стороною вітчизняних рішень можна назвати несистемну маркетингову активність за кордоном. Більшість розробок вузько сфокусовані на ринок СНД і тільки в останні роки стали з'являтися компанії з продуманою стратегією продажів на глобальному ринку.

А от з точки зору експертів Oracle, деякі переваги вітчизняних систем можуть обернутися згодом недоліками. Наприклад, більш низька вартість продукту є перевагою, але, якщо рахувати вартість володіння системою за кілька років, то буває і так, що вартість обслуговування, підтримки та розвитку невеликих місцевих продуктів вище, ніж вартість володіння системою західних вендорів.

Друга особливість вітчизняних систем - розробка під специфіку місцевого ринку - іноді теж обертається недоліком. Адже якщо до завдань автоматизації відносяться впровадження кращих практик, оптимізація процесів у бізнесі, то це можна вирішити за допомогою західних систем, які мають можливості конфігурації.

Перевага промислових систем великих західних вендорів полягає у стабільності, зниженні до мінімуму ризиків того, що компанія, яка розробила і підтримує продукт, перестане існувати і замовник залишиться «один на один» з системою. Кількість фахівців на ринку, здатних обслуговувати і налаштовувати систему, завжди більше у великих вендорів, оскільки є партнерська мережа, спеціалізоване навчання, як, наприклад, Oracle University і його авторизовані навчальні центри.

Якщо ж говорити про "хмарні" продукти, то західні виробники інвестують великі кошти в потужні дата-центри, їх підтримку та обслуговування, що не завжди можуть собі дозволити невеликі компанії.

Підйом ринку можливий не раніше 2016 року

На думку експертів, одні замовники зайняли вичікувальну позицію, інші не хочуть ризикувати великими вкладеннями в ІТ в умовах нестабільності. Зокрема, в Oracle заявляють, що переважно просуваються проекти, які дуже необхідні для бізнесу, а також ті, які швидко дають відчутну вигоду.

Сергій Литвиненко, «Корпорація Галактика», більш категоричний: «Ринку комплексних проектів автоматизації зараз немає. Він впав і лежить «мертво». Поточні потреби клієнтів часто не збігаються з їх поточними можливостями і тому переносяться мінімум на 2016 рік. Бюджети на проекти розвитку та інвестиційні ІТ-проекти зрізані практично «в нуль», у тому числі в благополучному ще торік ритейлі». На думку С. Литвиненка, повне відновлення ринку навряд чи настане раніше, ніж через 5-6 років.

Аналогічної точки зору дотримується Валентин Ярошинський, Інком. В умовах важкої фінансової та політичної ситуації в країні нових інвестиційних проектів практично немає. Повне відновлення ринку можливо тільки після стабілізації ситуації на Сході країни.

Джерело - ChannelForIT Review

Поставте питання

 
Здравствуйте!

У Вас есть вопрос?

Наши специалисты
оперативно ответят Вам!

Задать вопрос

Return to Top ▲Return to Top ▲